کسب و کار

معرفی ۵ استارتاپ که امیدواریم اینترنت را بازسازی کنند

استارتاپ های بلاک چین - بازسازی اینترنت

یک راه حل، تنها برای یک مشکل کاربرد دارد، اما یک تکنولوژی با پتانسیل واقعی، برای حل ده ها مورد در محدوده صنایع مختلف به کار می‌رود. هر چیزی که در مورد بلاک چین در ذهن خود دارید، موضوع بحث رویدادهای «هفته تکنولوژی لندن» (نمایشگاه تکنولوژی پایتخت) می‌باشد. در این مکان، نزدیک به ۲۰۰ رویداد هفته در معرض نمایش قرار داده می‌شود؛ به عنوان مثال، راه اندازی یک طرح شتاب دهنده که روی پشتیبانی از افزایش بلاک چین متمرکز شده است، یکی از این رویدادها بود.

شاید دلیل بیشتر این درخواست‌های بلندپروازانه، افزایش تعداد استارتاپ هایی است که بلاکچین را به عنوان راهی برای ساخت اینترنتی سریع‌تر، عادلانه‌تر و امن‌تر دیده و توسط گروه کوچکی از غول‌های بزرگ تکنولوژی کنترل نشود. در اینجا تنها به پنج مورد از برترین استارتاپ‌هایی که امیدوارند با استفاده از بلاک چین اینترنت را بازسازی نمایند، اشاره می‌کنیم.

معرفی استارتاپ های بلاک چین

۱. DADI

بر اساس گزارش Gartner در سال ۲۰۱۷، بخش محاسبات ابری، ۲۶۰ میلیارد دلار ارزش داشت و همچنان نیز در حال رشد است. اما به همان مقدار نگرانی در مورد ظرفیت ذخیره سازی، سرعت و امنیت نیز بیشتر شده است و اینها همگی به غیر از تسلط بازار گروه‌های تکنولوژی بزرگ هستند. DADI، استارتاپی است که یک معماری غیرمتمرکز برای یک اینترنت دموکراتیک ساخته است.

این استارتاپ که دارای اهداف بلندپروازانه است، بعد از جذب ۲۹ میلیون دلار سرمایه، در حال ساختن مجموعه‌ای از خدمات وب بر روی شبکه ابری غیر متمرکز می‌باشد. این استارتاپ، جایگزینی برای مراکز داده‌ی مرسوم پیشنهاد داده است که مقدار بسیار زیادی انرژی برای اجرا لازم دارد؛ انرژی و پتانسیل استفاده نشده‌ای از سخت افزار که در خانه‌ها و کسب و کارها وجود دارند و می‌تواند از آن طریق تامین شود؛ با استفاده از دستگاه‌هایی مانند رایانه‌های شخصی، لپتاپ‌ها، دستگاه‌های گیرنده دیجیتال تلویزیون (رسیور) و کنسول‌های بازی که سه چهارم زمان خود را در حالت آماده به کار (Standby) سپری می‌کنند، شبکه DADI به اشخاص و سازمان‌ها اجازه می‌دهد تا نیروی محاسباتی ذخیره‌ی خود را به مرکز داده غیرمتمرکز و وسیع متعلق به جامعه اهدا کنند.

این موضوع، جذابیتی بیش از دلایل تجاری دارد. در حالی که اغلب کسب و کارهای سنتی ظاهرا به هر قیمتی دنبال رشد هستند، استارتاپ دَدی (DADI) به جامعه‌ی خود فرصتی برای ساخت اینترنت سبز پیشنهاد می‌دهد.

استارتاپ های بلاک چین - Dadi

۲. Agorai

اگورای (Agorai) یکی از هزاران شرکتی است که تصور می‌کنند تکنولوژی های هوش مصنوعی (AI) نقش مهمی در زیرساخت های دیجیتالی آینده ایفا خواهند کرد و کمک می‌کنند تا این تکنولوژی‌ها هر روز نقش هوشمندانه‌تری در زندگی ما داشته باشند. اما برای رسیدن به آن نقطه، هوش مصنوعی و سیستم‌های یادگیری ماشین، نیاز به مقدار زیادی داده، برای یادگیری دارند. اینجاست که استارتاپ Agorai برای رفع این مشکل وارد می‌شود.

این استارتاپ نه تنها بازاری را ارائه کرده است که صاحبان مجموعه داده‌های بزرگ می‌توانند اطلاعاتشان را با جامعه‌ی بزرگترِ هوش مصنوعی به اشتراک گذارند، بلکه ارائه‌دهنده مکانی برای مبتکران حوزه‌ی هوش مصنوعی، برای به اشتراک گذاشتن ابزار خود و دموکراتیزه کردن دسترسی به تکنولوژی نیز می‌باشد. این بدین معنی است که هوش مصنوعی نباید تنها در اختیار شرکت‌های بزرگ با بودجه‌های بالا باشد؛ و Agorai معتقد است تکنولوژی برای تمام سازمان‌ها، با هر اندازه‌ای، قابل استفاده خواهد بود.

استارتاپ های بلاک چین - Agorai

۳. Wibson

امروزه شاهد هستیم که داده‌ی شخصی در قلب مدل کسب و کار خیلی از شرکت‌های تکنولوژی جهانی قرار گرفته و به نظر می‌رسد این روند نیز ادامه داشته باشد. اما بسیاری معتقدند جایگزینی برای آن مورد نیاز است.

ویبسون (Wibson) استارتاپی آمریکایی است که با استفاده از بلاک چین مصرف کنندگان را مالکان قانونی و حقیقی داده‌های شخصیشان دانسته، و در پی حذف واسطه‌ها از تبلیغات تبادل داده می‌باشد.

این استارتاپ عملکردی مانند یک بازار دارد که کاربران به وسیله‌ی اپلیکیشن آن می‌توانند داده‌های خودشان را با شرایط خاص خودشان، به فروش برسانند. در حالی که تبلیغ کنندگان نیز با دسترسی به داده‌های تایید شده و با کیفیت بالا از آن سود برده و مکانیسم رضایت مشتری به وضوح در آن دیده می‌شود. همچنین قانون جدید حریم شخصی نیز برای تمامی کاربران در آن اعمال شده و فقط مختص به قانون حفاظت از اطلاعات عمومی اتحادیه اروپا (GDPR) نیست.

استارتاپ های بلاک چین - ویبسون

۴. Verasity

ظاهرا با تمام قدرتی که گوگل دارد، یوتیوب با افزایش انتقادها از طرف سازندگان و تبلیغ‌کنندگان مشابه خودش مواجه شده و این ممکن است بتواند فرصت بزرگی برای پلتفرمی مانند Verasity باشد. این استارتاپ از تکنولوژی بلاکچین استفاده می‌کند تا نوع دیگری از معامله را به تولیدکنندگان محتوا و بازدیدکنندگانشان ارائه دهد.

این پلتفرم به بینندگان فرصتی می‌دهد تا از طریق تماشای آگهی ها و به اشتراک گذاری ویدیوها پاداش‌هایی کسب نمایند. تولیدکنندگان نیز می‌توانند با در نظر گرفتن مقداری پاداش برای گسترش کانالشان، توسط شرکت کنندگان دریافت کننده جوایز، از پروژه‌های موفقشان حمایت کنند. همچنین، آگهی‌دهندگان و صاحبان کانال‌ها نیز دید بیشتری از معیارهای مخاطبانی خواهند داشت که به طور شفاف در پلتفرم مبتنی بر بلاک چین عضو شده‌اند.

استارتاپ های بلاک چین - Verasity

۵. IPFS

IPFS که مختصر شده‌ی سیستم فایل بین فضایی (InterPlanetary File System) می‌باشد، یک استارت آپ متن باز است که با سانسور در فضای وب مقابله می‌کند. هدف شرکت این است که با ایجاد اپلیکیشن های توزیع شده، در نهایت، اینترنت سریع‌تر، امن‌تر و بازتری ساخته شود. به همین منظور، IPFS اینترنت امنی را با استفاده از رمزگذاری و پشتیبانی از محتوا، برای ناشران و کاربران ایجاد نمود.

این رمزگذاری همچنین یک عنصر محافظتی را برای جلوگیری از مجرمان و هکرها اضافه کرده است که ممکن است به دنبال روندها یا رفتارهای مشترک باشند. IPFS امیدوار است با دادن قدرت برگشت به مردم و ناشران، دوباره اعتماد را به سرتاسر اینترنت برگرداند.

استارتاپ های بلاک چین - IPFS

شما نیز می‌توانید در زیر این مقاله استارت آپ هایی که در این مورد می‌شناسید نام برده و یا اطلاعات بیشتری از اینها را در اختیار سایرین قرار دهید.


منبع:

وب سایت Forbes.com

To top